ОБИЧАЈИ:
БОЖИЋ
СЛАВА
ВАСКРС
ШКОЛСКА СЛАВА
ВАШИРИ
ЖЕНИДБА
МОБА
ОБИЧАЈИ
Божићни празници. Изјутра у очи Божића, који је 7. јануара у години, најрадоснијег очекиваног вјерског празника, на Бадњи дан, усијецају се божићни бадњаци, или како их још зову весељаци. Домаћин поведе кљусе у гору или ухвати волове у јарам, па заврзе саони и оде у шуму да усијече бадњак, а узгред ће и насјећи четину и довући за оваца. Изабере бјелоборову младицу, а у Тепцима храстов или буков чивац, или храст... па први осјечен ивер сачува и оставиће га у пријесјек у жито. Окреше гране на бадњаку, оставqајући киту - на врху неколико гранчица и прислони га уз кућу. Увече се осијеку три бадњака, па се један по један уносе у кућу или колибу гдје гори ватра, уз честитке: "Добро вече и сретно вам Бадње вече". То вече уносе два бадњака, а трећи уносе уочи Нове године. Бадњак посипају житом, налажу на ватру и полију ракијом. У кућу се уноси јечмена слама и простире по поду, а преко ње је врећа на којој ће се то вече вечерати. То је последњи дан божићног поста, па је за вечеру спремљен куван граг на уљу и кукурузница. Обичај је да се за Божић ухрани јалов брав или шиљеже, па и најсиромашнија домаћинства ће се за то постарати, кажу: "ако ништа друго, оно бар пијевца".
У свануће на дан Божића, комшије и рођаци честитају један другоме Божић, дозивањем и пуцањем из оружја. Кроз мрклу ноћ чују се позиви и честитке, а пуцњава учеста и одјекује брдима у тишини хладног свечарског јутра будећи уснула планинска села. Тада полазе и полазници, да би тог јутра изненадили и били први у домаћина. Полазници су мушкарци, обично млађи, и дуго година ће полазити исто домаћинство из породице - братства или комшилука. Они са собом понесу жито, па ће са њиме посипати по кући и чељадима уз честитања. "добро јутро и срећан вам Божић". Сједне поред бадњака, узме ватраљ или машице па разгрћући ватру да што више варница скочи те благосиља: "Колико скочило варница, толико у домаћина било мушке дјеце, блага, оваца..." и дарива бадњаке стављајући на њих новчић. Полазника домаћин ставља у сто, огрну га поњавом, дарују чарапама и уставе га на ручак.
Пред почетак ручка чељад са упаљеним свијећама у руци честитају једни другима Божић љубећи се (мирбожање) уз изговор: Мир Божији и Христос се роди, и одговарају - Ваистину се роди, размењујући свијеће, које потом погасе забадајући их пламеном у калици са житом. За вријеме ручка ломи се обредни колач - чесница и свак ће у свом комаду чеснице тражити сакривени новчић, који ће му те године бити срећан. Обредни колач је и короман (ђеврек), кога натичу волу на рог, па као што пјесник каже:
"Нема дана без очњега вида,
Нити праве славе без Божића"
Вријеме од Божића до почетка ускршњег поста (5. март) је месојеђе, када нема поста. Крај месојеђа означавају бијеле покладе и почетак великог поста. На Богојављење се свети водица и чува цијеле године као лијек, у кућама се пије водица са машица и једу ражњићи сувог меса. Укућани запамте своју кашику из које су вечерали, па изјутра на њима траже рисеве, које су анђели оставили, и томе су се радовали. Треће недјеље испред Божића су Дјетињци и тада се важу дјеца, а мајке их откупљују, доносећи јабуке или неко друго воће, јаје, режњић меса. Следеће недјеље су материце, па Оци, и то је прилика дјеци да вежу родитеље тражећи откуп у воћу.
Васкрс. Велики хришћански празник Васкрс увијек пада у недјељу, најчешће месеца априла. Означен је црвеним словима у црквеном календару, празнује се три дана. Велики васкршњи пост, прије Васкрса. траје 48 дана. Изјутра на дан Васкрса обавља се причест у цркви или школи, послије чега се могла јести мрсна храна.
Хришћански пост води поријекло од Христа. Сам је постио и друге савјетовао. Циљ поста је очишћење тијела, јачање воље и уздизање душе изнад тијела. Пост има тјелесну и душевну страну: Уздржавање од мрсне хране и рђавих мисли, а вршење еванђелских врлина.
Васкрс се у породици дочекује са радошћу. Чељад се на тај дан поздрављају са: "Кристос воскресе", и одговором: "Ваистину воскресе". Кућа се чисти и спрема, јер долази велики празник. На Велики петак кувају се и воском шарају "васкрсова јаја". На дан Васкрса туцају се јајима и по договору: "Јаје здраво добије сломљено".
Слава. Под 16. новембром у црквеном календару
стоји уписано: Обнављ. хр. св. Георгија - ЂУРЂИЦ. То је слава Поповића и преноси се са кољена на кољено у оквиру братства. Славу породице
задржавају и у случају развијања породица на више братстава са различитим именима, па ће то каснијим генерацијама свједочити о њиховом крвном сродству. Иако слава
обилује вјерским церемонијалом, тврди се да је ова врста обичаја аграрног карактера, славе је скоро
сви Срби. Наши су славу наследили од Дубљевића и то је једино братство у Тепцима
са овом славом.
Као и Ђурђевдан и Ђурђиц је спомен на светог великомученика Георгија. Овом свецу црква посвећује два празника: 6. маја на Ђурђевдан и 16. новембра на Ђурђиц.
Ђурђиц је непокретан и сваке године је 16. новембра и није обележен црвеним словима у црквеном календару. На Ђурђиц Српска православна црква слави успомену на пренос моштију светог Георгија из Никодимије у Палестину, одакле му је била мајка. По налогу цара Диоклецијана св. Георгије је посјечен 303. године, а цар Константин му је подигао храм у Лиди (Палестина) гдје и данас почвају мошти св. Георгија.
Св. Георгије се за Ђурђевдан приказује на белом коњу како убија аждају а на икони за Ђурђиц, како стоји са копљем и мачем у рукама и натписом - Ђурђиц. Један је од светитеља кога Срби највише славе као крсно име, а посвећен му је и велики број цркава на нашим просторима. Постоје подаци да највише српских породица славе св. Николу. док је св. Георгије на другом мјесту; следи св. Арханђел Михајло, Јован Крститељ, Митровдан...
Славећи Ђурђиц, Срби се тога дана сјећају и једног великана српске историје. На дан 14. новембра 1768. године рођен је Вожд Карађорђе. Па славе}и Ђурђиц, Срби, помињући св. Георгија, помињу и Вожда Кара Ђорђија.
У српским домовима је икона светог Георгија на источној страни зида у кући, а испред иконе на ланчићу виси кандило. У стаклену чашу која се налази у металној посуди сипа се маслинов или обични зејтин, у који се стави пловак са фитиљем. Слаба светлост са жишка кандила осветљава икону и симболизује присуство Божије и подсјећа на васкрсење Кристово.
Као и Ђурђевдан и Ђурђиц је спомен на светог великомученика Георгија. Овом свецу црква посвећује два празника: 6. маја на Ђурђевдан и 16. новембра на Ђурђиц.
Ђурђиц је непокретан и сваке године је 16. новембра и није обележен црвеним словима у црквеном календару. На Ђурђиц Српска православна црква слави успомену на пренос моштију светог Георгија из Никодимије у Палестину, одакле му је била мајка. По налогу цара Диоклецијана св. Георгије је посјечен 303. године, а цар Константин му је подигао храм у Лиди (Палестина) гдје и данас почвају мошти св. Георгија.
Св. Георгије се за Ђурђевдан приказује на белом коњу како убија аждају а на икони за Ђурђиц, како стоји са копљем и мачем у рукама и натписом - Ђурђиц. Један је од светитеља кога Срби највише славе као крсно име, а посвећен му је и велики број цркава на нашим просторима. Постоје подаци да највише српских породица славе св. Николу. док је св. Георгије на другом мјесту; следи св. Арханђел Михајло, Јован Крститељ, Митровдан...
Славећи Ђурђиц, Срби се тога дана сјећају и једног великана српске историје. На дан 14. новембра 1768. године рођен је Вожд Карађорђе. Па славе}и Ђурђиц, Срби, помињући св. Георгија, помињу и Вожда Кара Ђорђија.
У српским домовима је икона светог Георгија на источној страни зида у кући, а испред иконе на ланчићу виси кандило. У стаклену чашу која се налази у металној посуди сипа се маслинов или обични зејтин, у који се стави пловак са фитиљем. Слаба светлост са жишка кандила осветљава икону и симболизује присуство Божије и подсјећа на васкрсење Кристово.
Домаћинства, припремајући се за славу, купују намирнице, каву,
шећер, ракију... и прихрањују јаловог брава за посјек, а кућу чисте, јер гости долазе. Знају се породице
које се о славама посјећују, па ће из удаљенијих мјеста гост доћи без позива, а из села сви ће се гости обавезно позивати. Увече, уочи славе, пошаљу дијете и науче га како треба да каже и изговори позивницу. "Оправили
су ме од куће, да дођете довече код нас, немојте да не дошете." Гости славу честитају "Срећан вам свети", а укућани радосни том сусрету, отпоздрављају са: "Све ви срећно и весело било", и позивају
у кућу. Домаћин је на ногама, гологлав, служи ракију, а и наздравља. У кући гори крсна свијећа, а мирис тамјана, који се топи на
шпорету или у кадионици, шири се по цијелој кући. На дан славе поп ће извршити прекаду у кући. На ручку се уз церемонијал ломи и славски
колач умијешен од пшеничног брашна. Окрећући га у рукама благосиљају: "Колико у њему зрнаца, толико у нашег домаћина оваца, коликав га млин млијо, толики у домаћина сир бијо, колика га носила ријека, толико у нашега брата домаћина сира и млијека".
На трпези је пред гостима све што се за тај дан најбоље може спремити за дочек и част: у тањирима је накричани сир, скоруп и суво месо. Од печених јела, месо, паприкаш и пита. Уз јело тече и разговор, размењују мишљења о догађајима, брину за мал и новаку, а са особитом ће озбиљношћу саслушати казивање са плећа брава. Ни једној мистичној појави, предсказању нити враџбини, нијесу придавали толики значај и вјеру, као оним приликама, које су се са плећа брава, које је стрн опасло, могле сагледати. Са плећа су прорицали имање, судбину породице и појединаца, родне и гладне године. Скувано месо скину прстима са плећа, а коску потуре на совру. Узеће је неко од гостију или домаћих, ко зна да "гледа" у плећа. Почињу од чашице - куће, па што је чашица пунија и кућа је пунија новаке, и обрнуто - дубока чашица је празна кућа а за љетину те године је лош предзнак. Рупица у чашици је смрт - рака и тада на стубу плећа уочавају зарез-носила, па ако је тај зарез ван домашаја глежња палца, носила су изван куће. Да ли ће снаја у кућу или ће дјевојка из куће цијене по ширини бразда на рубу и при дну чашице, па то повезују са белегом средином плећа испод чашице - колијевка, белег до крста је мушки а до стуба женски знак. Уздигнута кост дуж плећа је крст; његово задебљање код чашице је ћеса пара, а при дну дуг. "Има неђе замотуљак пара". Бистро поље крста је слаб тор, а мутно је мал. Површина крста је гувно и што је шире година је роднија. По дну крста су пчеле, а дном плећа су говеда. Дно плећа је јарам, дебље плеће је јак јарам, тање слаб, и уштинут средином - сломљен. Простор од јарма до чашице је велико поље и на том дијелу плећа су затамњења - војска, до крста наша, а до стуба туђа.
Гости из села и они који су били на конаку послије подне се разилазе.
Школска слава. Школа је
славила Св. Саву и за тај дан је приређивала школски програм. Ђаци су пјевали светосавску
химну (Ускликнимо с љубављу, светитељу Сави... ), изводе скечеве и рецетују декламације
(Св. Сава, Растко, Три хајдука и др.) Завршетком преподневног програма дјеца се
трчећи враћају кућама, грабећи се ко ће прије кући стићи, а одрасли остају на прослави
и весеље потраје до касно у ноћ. Сваке године у селу се бира домаћин свечаности
- школске славе, који се стара да се учитељ у свему помогне у припреми за тај дан,
а сам ће донијети најобилнији прилог у јелу и пићу.
Славећи 27. јануара Савиндан, српске школе се сјећају свог првог просветитеља, учитеља, писца и добротвора. "Кад се пише живот Св. Саве, пише се у ствари почетак наше просвјете у средњем вијеку. Његова личност и његов рад био је вјековима извор српске културе. За вријеме Немањића средњевјековна Србија и по просвећености својој може да се пореди са другим срећнијим државама европским. А први просветитељ међу њима је Свети Сава". Св. Сава је ширио духовну и материјалну културу, учио народ давајући практичне савјете у свим сељачким пословима. Учио је људе животу и моралу, па га је народ, видећи у његовој проповеди корист, слушао. Отац је српске књижевности са књигом "Житије Св. Симеона".
Празновање Св. Саве датира од почетка 18. вијека, а Милош Обреновић, увиђајући корист и значај његова учења за народ, је 1823. године донио наредбу да се дан Св. Саве слави као школска слава.
Славећи 27. јануара Савиндан, српске школе се сјећају свог првог просветитеља, учитеља, писца и добротвора. "Кад се пише живот Св. Саве, пише се у ствари почетак наше просвјете у средњем вијеку. Његова личност и његов рад био је вјековима извор српске културе. За вријеме Немањића средњевјековна Србија и по просвећености својој може да се пореди са другим срећнијим државама европским. А први просветитељ међу њима је Свети Сава". Св. Сава је ширио духовну и материјалну културу, учио народ давајући практичне савјете у свим сељачким пословима. Учио је људе животу и моралу, па га је народ, видећи у његовој проповеди корист, слушао. Отац је српске књижевности са књигом "Житије Св. Симеона".
Празновање Св. Саве датира од почетка 18. вијека, а Милош Обреновић, увиђајући корист и значај његова учења за народ, је 1823. године донио наредбу да се дан Св. Саве слави као школска слава.
Санда и Новица Милованов у црногорском одијелу
(1935. године) у Кочадолу
Вашири. Приређивани су уз светковине, јер су то били црквени празници, и то: на Видовдан 28. јуна, вашир је одржаван у Његовуђи; за тај дан се, поред осталог,
приређују и коњске трке. О Петровудне 12. јула вашир је код цркве у Врелима, а о Илинудне и Преображењу 2. и 19. августа у Жабљаку, на Јовањдан и о Малој госпојини вашир је код цркве у Тепцима. Омладина дође на вашир и из удаљенијих села, пјешачећи и по неколико часова, а понеко и на конак код рођака дође, јер то је прилика да се омладина упознаје и неријетко су се враћали са вашира са гласом о вјеридби дјевојака. Никакве трговине, по узору на вашаре нема, сем оскудне понуде воћа. Омладина је у игри и забави, снажнији мушкарци се надмећу у снази и вјештини, бацањем камена с рамена, скоку у даљ, прескоку и другим играма, а најмасовније је посјећена игра "коло" које се игра и пјева. Послије рата неки се вашири гасе или им је посјета симболична. Промјена у друштвеним и економским односима и условима живота захвата и ову област обичаја а празници када се народ окупља су из новије историје и периода ослободилачких ратова.
Женидба. Брак се
склапа ради порода и потомства, па му је то главна сврха, зато је значајно било
да је пријатељска породица виђенија и имућнија, да што боље ожене или удају
дијете. Женидбом се добија и одређена одмјена у пословима и помоћ у раду, што
за сељачка домаћинства није без значаја. "Кућа не стоји на земљи, него на жени"
је мисао која јасно изражава улогу и значај жениног рада у домћинству. Из
основне функције брака произа{ли су и бројни обичаји за вријеме женидбе који су
у знаку плодности: млада се, кад је кући доведу посипа житом "да има дјечице,
колико и зрна пшенице", пред кућом, док је још на коњу, додају јој сито
које ће са коња преко куће пребацити, у наручје јој пружају дијете - накоњче, што
све изражава жељу за плодношћу.
Време женидбе и удаје је уобичајено, око двадесет година и није постојала строга граница. Више се водило рачуна да момци и дјевојке по старини ступају у брак, да се, како кажу, не "прескачу", јер то би изазвало сумњу и подозрење да старија дјевојка није под каквом маном. Радије су прво удавали него женили "да се два зла у дом не састају".
До удаје, дјевојке скупљају дјевојачко рухо. То су предмети одјеће и обуће које је током "дјевовања" сама сопственим радом стварала (плела и везла). Ту су украсни ручници, везени јаглуци, везови, о{вице, ~арапе, бје~ве, зокне, гете, рукавице... Тај лични рад, кога ће она удајом понијети са собом, ју је афирмисао као радну и марљиву, што јој је стварало одређени престиж и углед. Особито је цијењено лично поштење дјевојке и ту она не смије да "посрне". Поштовање уопште, а посебно дјевојке је "етика патријархалне културе", па се дјевојке не окружују увредљивим причама. "Купећи" своје дјевојачко рухо, још од кад су се задевојчиле, очекивале су младожењу и удавале се без могућности да бирају. О удаји и женидби, све до последњег рата одлучују родитељи, а отпор том туторству дјевојке су понекад налазиле у самовољном одласку момку без знања родитеља.
Вјенчању и женидби претходи вјеридба дјевојке, коју младожења са оцем или рођаком увече обави у кући будућих пријатеља.Често је то прилика да се момак и дјевојка први пут виде, јер су се родитељљи већ раније договорили да склопе пријатељство, а те вечери момак даје паре и бурму као поуздане знаке да је дјевојка испрошена. Утврђују се и детаљи свадбе: вријеме, број сватова...
Сватови се купе на дан вјенчања или дан раније, ако сватови, због даљине пута, морају коначити. Окићени су коњи и сватови (кићени сватови) и са сватовским титулама. Стари сват је из родбине и код њега се пред полазак по ђевојку сватови скупе, а зет је барјактар са државном заставом на чијем копљу је јабука. У сватовима су: ђевер - брат или рођак младожење, јенђибула - пратиља, првјенац, војвода и муштулукџије. Шаљива улога чаја увесељава село и сватове, ушуња се у кокошарник и отуда извуче бар једну кокош, а домаћица ће му нудити јаглук или чарапе за откуп кокошке. Муштулукџије су сватови који на коњима у галопу и пуцњима најављују долазак сватова по ђевојку, где их окупљени свадбари дочекују са здравицама, пуцњима из пушака, пјесмом и весељем. Ако сватови, због даљине пута, морају да коначе, весеље потраје до касно у ноћ, а њих ће на конак преузети рођаци и комшије. Сватови ће у кућама бити даривани (кошуља или чарапе), а они ће уздарје најчешће вратити у новцу. Пред полазак сватова кући младожење, дјевојку изводе браћа, а прихватају је дјевери и јенђибула. Кад сватови одлазе и одводе младу, дјевојке јој пјевају:
"Дивно ли је пољем погледати
жуту дуњу међу цвјетовима
Нашу сеју међу ђеверима".
Уз пут ће сватови, сусрећући путнике и чобане, чашћавати их здравицама из буклија. Вјенчање се обавља у цркви, а кум је најчешће лице које је крстило младожењу. Свадбено весеље се настава код куће младожење. Убрзо послије свадбе пријатељи размењују посјете. Прво ће родитељи доћи у поди (походи) одиви, а затим ће она са свекром доћи у род у првиче.
Време женидбе и удаје је уобичајено, око двадесет година и није постојала строга граница. Више се водило рачуна да момци и дјевојке по старини ступају у брак, да се, како кажу, не "прескачу", јер то би изазвало сумњу и подозрење да старија дјевојка није под каквом маном. Радије су прво удавали него женили "да се два зла у дом не састају".
До удаје, дјевојке скупљају дјевојачко рухо. То су предмети одјеће и обуће које је током "дјевовања" сама сопственим радом стварала (плела и везла). Ту су украсни ручници, везени јаглуци, везови, о{вице, ~арапе, бје~ве, зокне, гете, рукавице... Тај лични рад, кога ће она удајом понијети са собом, ју је афирмисао као радну и марљиву, што јој је стварало одређени престиж и углед. Особито је цијењено лично поштење дјевојке и ту она не смије да "посрне". Поштовање уопште, а посебно дјевојке је "етика патријархалне културе", па се дјевојке не окружују увредљивим причама. "Купећи" своје дјевојачко рухо, још од кад су се задевојчиле, очекивале су младожењу и удавале се без могућности да бирају. О удаји и женидби, све до последњег рата одлучују родитељи, а отпор том туторству дјевојке су понекад налазиле у самовољном одласку момку без знања родитеља.
Вјенчању и женидби претходи вјеридба дјевојке, коју младожења са оцем или рођаком увече обави у кући будућих пријатеља.Често је то прилика да се момак и дјевојка први пут виде, јер су се родитељљи већ раније договорили да склопе пријатељство, а те вечери момак даје паре и бурму као поуздане знаке да је дјевојка испрошена. Утврђују се и детаљи свадбе: вријеме, број сватова...
Сватови се купе на дан вјенчања или дан раније, ако сватови, због даљине пута, морају коначити. Окићени су коњи и сватови (кићени сватови) и са сватовским титулама. Стари сват је из родбине и код њега се пред полазак по ђевојку сватови скупе, а зет је барјактар са државном заставом на чијем копљу је јабука. У сватовима су: ђевер - брат или рођак младожење, јенђибула - пратиља, првјенац, војвода и муштулукџије. Шаљива улога чаја увесељава село и сватове, ушуња се у кокошарник и отуда извуче бар једну кокош, а домаћица ће му нудити јаглук или чарапе за откуп кокошке. Муштулукџије су сватови који на коњима у галопу и пуцњима најављују долазак сватова по ђевојку, где их окупљени свадбари дочекују са здравицама, пуцњима из пушака, пјесмом и весељем. Ако сватови, због даљине пута, морају да коначе, весеље потраје до касно у ноћ, а њих ће на конак преузети рођаци и комшије. Сватови ће у кућама бити даривани (кошуља или чарапе), а они ће уздарје најчешће вратити у новцу. Пред полазак сватова кући младожење, дјевојку изводе браћа, а прихватају је дјевери и јенђибула. Кад сватови одлазе и одводе младу, дјевојке јој пјевају:
"Дивно ли је пољем погледати
жуту дуњу међу цвјетовима
Нашу сеју међу ђеверима".
Уз пут ће сватови, сусрећући путнике и чобане, чашћавати их здравицама из буклија. Вјенчање се обавља у цркви, а кум је најчешће лице које је крстило младожењу. Свадбено весеље се настава код куће младожење. Убрзо послије свадбе пријатељи размењују посјете. Прво ће родитељи доћи у поди (походи) одиви, а затим ће она са свекром доћи у род у првиче.
Моба. Сељаци пружају
помоћ инокосном домаћинству обављајући му одређене послове заједничким добровољним
радом - мобом. То је традиција у крају па ће домаћин најавити дан (у недјељу или
неки други празник), када купи мобу - позива мобенике. Понеко од родбине и комшија
и без позива дође да помогне да се сради. Мобе се обично купе за кошевину ливада,
орање, послове око изградње кућа, довлачења јапије и дрва, за рад на чешљању и гребенању
вуне у зимским ноћима, а у Тепцима и за жетву и комишање кукуруза. Често се на мобама
развија такмичарски дух, наджњевање, прекашање и др. који у суштини има за циљ да
се оспори дотадашњи примат - признање истакнутом раднику. Обично се на косидби,
једном од најбољих косаца понуди да на моби буде косбаша. Сви остали косци закашају
се иза косбаше. Косац иза косбаше покушаће у току дана да га прекоси - измакне му
у кошењу. Одупирући се том покушају, све снажнијим и бржим замасима косе, добар
косбаша ће их "вући" и исцрпљивати, а они због ара више неће моћи одустати,
док слабији почну изостајати, па им тада обично у шали говоре - жвакаћете ви довече
и варенику. Свакако да при томе опада квалитет радова, па је отуда за лоше покошену
ливаду, остала узречица: "Као да је моба косила".
Познато је и међусобно испомагање домаћинстава супашом стоке и сватањем волова. Супашом се помијеша стока два или више домаћинстава, за којом је један чобан, испаша је заједничка, а мужа засебна. Сиромашнија домаћинства, која имају само једног вола, договоре се па их упарују -сватају- и наизменично их користе у пољским радовима: вучи, орању и др.
Познато је и међусобно испомагање домаћинстава супашом стоке и сватањем волова. Супашом се помијеша стока два или више домаћинстава, за којом је један чобан, испаша је заједничка, а мужа засебна. Сиромашнија домаћинства, која имају само једног вола, договоре се па их упарују -сватају- и наизменично их користе у пољским радовима: вучи, орању и др.
Сахрана. Тепчани
сахрањују своје на сеоском гробљу код цркве, а Подгорани на гробљу Лисичини и
на Крсцу. Свог умрлог члана домаћинства породица и рођаци ће сахранити по обичајима
за такве прилике у селу, одајући му пошту и почаст. У случајевима када се до посмртних
остатака не може доћи (погибије у рату, утопљеник), па се погребни церемонијал
не може обавити, породица чини жалбу. Даје се у надјељу, када љалбеници
појединачно или у групама долазе, изјављују саучешће, изливајући бол лелеком
испред ожалбене куће. Сви ће они бити задржани ради давања софре.
Мрца (мртваца) по обичају окупају, обуку свечано или ново одијело и положе на одар у кући. Заклопе му очи, доњу вилицу подвежу бијелом крпом са чвором на темену, руке прекрсте на грудима и вежу и упале свијећу; отворе прозоре да душа изађе и оде на небо, а сахрана ће се обавити сутрадан. Покојник се не напушта ни преко дана ни преко ноћи. Рођаци и комшије су ти који чувају. Умрли се прекрије бијелим платном.
На вијест о смрти дођу сусједи ради помоћи око сахране, јер треба направити сандук, ископати гроб, припремити совру, постављајући столове у кућу или импровизоване столове испред куће, који се растурају одмах по повратку са гробља.
Најјаче изливе бола за покојником изражавају тужиље, нарочито за погинулима и за млађим и то су најснажнији мотиви. У импровизованој тужбалици, често и знатне књижевне вриједности, оне тада високо емотивно, песнички оживе успомене на покојника. Често су присутни и спољни изливи бола за умрлима, као чупање своје косе, ударање у груди, гребање лица и др.
Из куће се умрли износи у ковчегу ногама напријед, пазећи по обичају да се не дотакне праг куће, постави се на носила испод којих ће се мијењати у ношењу. Цијелим путем мртвац је окренут ногама напријед, а пред уласком у гробље носила се потурају, окрећу и уносе у гробље. Полажући покојника у гроб присутни баце по груду земље на ковчег и радници направе хумку. На гробље се излази и сјутрадан, а затим се покојнику чине помени: четдесетница и годишњица.
На гробљу се жалбеници послуже ракијом при изласку са гробља. У Подгори су гробља удаљена стотинак метара од кућа, на узвишици су и на оцједитом земљишту. Чланови породица сахрањују се и у гробове својих предака. Гробови су један поред другог и образују породишну парцелу. У гробље се нијесу сахрањивала дјеца која умру пре крштења. Зато су имали обичај да дјецу која су болесна ставе у "мали крст". То је у одстуству свештеника, од стране у селу виђенијег или писменог сељака, обављање крштења дјетета, које ће се касније поновити у цркви. Обред крштења се често није могао обавити одмах по рођењу, па некада прође и по неколико година док га крсте.
Гробови са хумком су оивичени облутком, а изнад главе је већи камен са уклесаним крстом и иницијалима. До годишњег помена гроб се побуса, и постави дрвени - лучев сантрач и крст. Сада је на гробљима све више бетонираних породичних гробница, са металним оградама и мермерним споменицима, са уклесаним ликовима и именима. Гробља су ограђена плотовима или љесама, заштићена од ујављивања стоке.
Мрца (мртваца) по обичају окупају, обуку свечано или ново одијело и положе на одар у кући. Заклопе му очи, доњу вилицу подвежу бијелом крпом са чвором на темену, руке прекрсте на грудима и вежу и упале свијећу; отворе прозоре да душа изађе и оде на небо, а сахрана ће се обавити сутрадан. Покојник се не напушта ни преко дана ни преко ноћи. Рођаци и комшије су ти који чувају. Умрли се прекрије бијелим платном.
На вијест о смрти дођу сусједи ради помоћи око сахране, јер треба направити сандук, ископати гроб, припремити совру, постављајући столове у кућу или импровизоване столове испред куће, који се растурају одмах по повратку са гробља.
Најјаче изливе бола за покојником изражавају тужиље, нарочито за погинулима и за млађим и то су најснажнији мотиви. У импровизованој тужбалици, често и знатне књижевне вриједности, оне тада високо емотивно, песнички оживе успомене на покојника. Често су присутни и спољни изливи бола за умрлима, као чупање своје косе, ударање у груди, гребање лица и др.
Из куће се умрли износи у ковчегу ногама напријед, пазећи по обичају да се не дотакне праг куће, постави се на носила испод којих ће се мијењати у ношењу. Цијелим путем мртвац је окренут ногама напријед, а пред уласком у гробље носила се потурају, окрећу и уносе у гробље. Полажући покојника у гроб присутни баце по груду земље на ковчег и радници направе хумку. На гробље се излази и сјутрадан, а затим се покојнику чине помени: четдесетница и годишњица.
На гробљу се жалбеници послуже ракијом при изласку са гробља. У Подгори су гробља удаљена стотинак метара од кућа, на узвишици су и на оцједитом земљишту. Чланови породица сахрањују се и у гробове својих предака. Гробови су један поред другог и образују породишну парцелу. У гробље се нијесу сахрањивала дјеца која умру пре крштења. Зато су имали обичај да дјецу која су болесна ставе у "мали крст". То је у одстуству свештеника, од стране у селу виђенијег или писменог сељака, обављање крштења дјетета, које ће се касније поновити у цркви. Обред крштења се често није могао обавити одмах по рођењу, па некада прође и по неколико година док га крсте.
Гробови са хумком су оивичени облутком, а изнад главе је већи камен са уклесаним крстом и иницијалима. До годишњег помена гроб се побуса, и постави дрвени - лучев сантрач и крст. Сада је на гробљима све више бетонираних породичних гробница, са металним оградама и мермерним споменицима, са уклесаним ликовима и именима. Гробља су ограђена плотовима или љесама, заштићена од ујављивања стоке.
Нема коментара:
Постави коментар